Monday, May 31, 2010

SamBUTan HaRi gUrU......

Saat ini...ku teringat saat2 di sekolah dulu......sgt manis jika diimbau.....kerna aku boleh d kategorikan sebagai budak yg ok lah.....prefect la katakan...hehehehe......
aku rndu sgt2 saat sambutan hari guru d sekolah ku.....especially kat SMK Seri Rompin.....sgt manis....
so sweet.....
aku rndu saat2 itu....
kini tiada lagi semua itu....
tp aku tetap menyambut sambutan hari guru.....kerna apa????


aku juga bakal menjadi seorang guru...hahaha




mengikut jejak guru2 ku sekalian......
yg paling aku ingt skali......sajak paling famous adalah 'sajak guru oh guru'.....
pernh aku diminta dan dberi tanggungjawab utk mendeklamasikan sajak berkenaan.....
aku pernh melihat tumpahnya air mata seorang insan bergelar guru saat n tika mendeklamasikan sajak tersebut....betapa besar erti kehidupan seorang guru diungkap n disingkap dlm tiap2 bait sajak berkenaan......


nilah sajak berkenaan:-
   GURU OH GURU

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.



USMAN AWANG
1979

3 comments:

  1. A'ah...dah nak jadi guru, jangan nakal-nakal! Jangan 'mengumpat' guru tak baik...dulu macam-macam kata kat saya...kan?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. em..insyaAllah saya akn ingt pesan guru2 saya...jasa kalian dlm ingatan....tp nakal tu still ada la..hehehe...ane ade saya ngumpat kat sir...just ngata n ngutuk je...hahaha....rndu zmn sek dulu....awek sir la kte kan...hahaa

    ReplyDelete