Monday, May 31, 2010

SamBUTan HaRi gUrU......

Saat ini...ku teringat saat2 di sekolah dulu......sgt manis jika diimbau.....kerna aku boleh d kategorikan sebagai budak yg ok lah.....prefect la katakan...hehehehe......
aku rndu sgt2 saat sambutan hari guru d sekolah ku.....especially kat SMK Seri Rompin.....sgt manis....
so sweet.....
aku rndu saat2 itu....
kini tiada lagi semua itu....
tp aku tetap menyambut sambutan hari guru.....kerna apa????


aku juga bakal menjadi seorang guru...hahaha




mengikut jejak guru2 ku sekalian......
yg paling aku ingt skali......sajak paling famous adalah 'sajak guru oh guru'.....
pernh aku diminta dan dberi tanggungjawab utk mendeklamasikan sajak berkenaan.....
aku pernh melihat tumpahnya air mata seorang insan bergelar guru saat n tika mendeklamasikan sajak tersebut....betapa besar erti kehidupan seorang guru diungkap n disingkap dlm tiap2 bait sajak berkenaan......


nilah sajak berkenaan:-
   GURU OH GURU

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.



USMAN AWANG
1979

JaSaMu dIkEnAnG.........GURUKU

x
Tiba2 mlm ni aku terpanggil untuk menulis sebuah coretan ringkas buat insan bergelar guru....
Bagi aku...guru ku adalah insan paling penting dlm kamus hidop ku...
tnpa mereka aku x kan berada d mane tmpat aku berada skrang....
msih ku ingt d bangku sekolah.....
aku ibarat anak yg xtahu arah tujuan...tp guruku tekun memberi ptunjuk walau kadang2 aku tersasar di jalan yg terang....
aku masih ingt, di sekolah aku mmg cukup akrab dgn guru2ku.....
justeru kadang2 rakan2 ku mengatakan aku kaki bodek...tp tak pernah terlintas dlm diari hatiku utk membodek....
saat terbaca blog guru ku...aku turut terpanggil menulis coretan ini buat semua guru2 ku dr darjah 1 sehingga tingkatan 5.....
mereka tanpa jemu mengajar aku.....
kini setelah aku mninggalkan bangku sekolah yg penuh dgn rencah nyer....
aku akur bahawa aku kini bakal meniti perjalanan idop seperti guruku....
cuma aku kadang2 kala masih bingung....mampu kah aku mnjadi seperti guru2ku....
aku rndu saat dipggil ke bilik guru...berbual2 bersama guru d kantin...terutama di SMK Seri Rompin....
hayatku d sana x panjang....
setelah tamat tingkatan 3..aku maju setapak ag...ke Sek Men Sains Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan....tamat nyer persekolahanku d sane....
guru2 yg paling aku ingt d SMK Seri Rompin tentulah guru2 yg sgt akrab n rapat dgn ku.....
tinta ku terpanggil untuk mencoret sebuah nukilan kpd guru2 ku bahawa mereka sntiasa d sanubariku...
walau telah lame aku tgglkan suka duka d bangku sek....
saat manis x kn ku lupe.....n saat duka xkn juga ku lupa malah ku jadikan sbg peringatan saat diri ini terlupa n alpa....
aku hanya manusia biasa yg sering melakukan kesilapan.....
jika ada guru2 ku terbaca catatan yg x seberapa ni.....
ketahui lah bahawa kamu semua tersemat kukuh dlm lipatan memori ku walau ia usang d mamah usia.....


  • TERIMA KASIH ATAS SEGALA JASA dan BAKTI KALIAN KE ATAS SEORANG INSAN BERGELAR PELAJAR....



  • KETAHUILAH JUGA..ANAK DIDIKMU INI..BAKAL MENGIKUT JEJAK LANGKAH MU...MENJADI SEORANG PENDIDIK....
  • WALAU TIDAK SEDEDIKASI GURU2....HARAP BIARLAH SETABAH KALIAN......
  • TERIMA KASIH GURUKU.....................
ni lah sekolah2 yg pernah menjadi saksi guru2ku mengajr ku:
SEKOLAH KEBANGSAAN LEBAN CHONDONG (1997 - 2002)

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN 
SERI ROMPIN (2003 - 2005)


SEKOLAH MENENGAH SAINS 
SULTAN HAJI AHMAD SHAH [SEMSAS] (2006- 2007)


  • Setiap memori masih kemas tersimpan......kadangkala memori dan sejarah lampau terkenang2 dan terpapar di tubir mata.......


Sunday, May 30, 2010

bosan nyer.......

stlah exam abes.....kebosanan mule menerjah sanubari hidop ku.....
nk balik xleyh ag...still de xtvt kat mktb....
kna la akur kn.......
update la blog ni jap...bukn update pe pon...just tukar background je....
bg smgt baru ckit......
heeeeee....
ni pon amek kat blok rumate aku.........
neway thanx my rumate...4 ur help n suggestion.....
k la...xtau nk tulis pe ag....nnt klu de pe2 yg mnarik...
aku tulis ag.....k daa......

Thursday, May 27, 2010

dh lame x update blog!!!!!!!

hahahah....memandangkn tugas ku sbg pelajar..byk mase dhabiskan ke arah mnuntut ilmu (walaupon bukn setiap mse, men pon byk gak)....hahaha
lme dh x tulis kat blog ni...pe cer la dgn blog aku...dh berlapok kot..ntah2 berkulat ye kot...tp mucor x nmpk lak.....
exam....dh abes...sume dak2 balik kg smpena hr wesak ni (28/5/10)....
aku x la balik coz g ikot rumate aku g umah cousin die khwin...bukn aku la yg khwin...amek berkat org kate....hehehe gatai lak.....
neway....
kepenatn study msih trase....so...dh abes kn...time 2 release tension....n njoy...tp de yg mmberi pesanan kpd ku...njoy 2 biar berpada2.....
aku msih ingt di mana bumi dipijak (lipis la)...di mana langit djunjung.....
dh la xtau nk tulis pe ag.....


p/s: kpd mmber2 aku yg balik 2...careful k...same2 la kite pulg smule ke mktb coz next week de sminggu ag kite d IPGKTAA ye....c u.....

Thursday, May 13, 2010

TIPS doa untuk Kekasih....

aku terbaca kat blog seorang hamba Allah.......ytentang....

DOA BUAT KEKASIH

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ya Allah…
Seandainya telah Engkau catatkan…
Dia milikku tercipta buatku…
Satukanlah hatinya dengan hatiku…
Titipkanlah kebahagiaan antara kami…
Agar kemesraan itu abadi…



Ya Allah…
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani…
Seringkanlah kami melayari hidup ini…
Ketepian yang sejahtera dan abadi…
Maka jodohkanlah kami…

Tetapi Ya Allah…
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku…
Bawalah dia jauh daripada pandanganku…
Luputkanlah dia dari ingatanku…
Dan periharalah aku dari kekecewaan…



Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti…
Berikanlah aku kekuatan…
Menolak bayangannya jauh ke dada langit…
Hilang bersama senja yang merah…
Agarku sentiasa tenang…
Walaupun tanpa bersama dengannya…



Ya Allah yang tercinta…
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu…

Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku…
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…



Ya Allah…
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…
Di dunia dan akhirat…
Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini…
Jangan Engkau biarkan aku sendirian…
Di dunia ini mahupun di akhirat…
Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran…
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup…
Ke jalan yang Engkau redhai…
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah…



Ya Allah…
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat…
Dan periharalah kami dari azab api Neraka…

Amin…amin…Ya rabbal ‘aalamin.

Wednesday, May 12, 2010

makan2 bersama para sahabat.......

first of all, nak ucap berbyk trime kasih tak terhingga pd cik halimah lecturer sains kami yg budiman kerana sudi blnje KFC pada kami semua dak2 sains ni......
diam2 x kami dh hampir 2 tahun bersama melayari bahtera kehidupan sebagai pelatih guru d IPG Kampus Tgku Ampuan Afzan.....pelbagai kerenah yg dtunjukkan.....
mcm2 perangai ade...kami trime i2 sbagai warna warni khidupan.....
sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula kami yg berlainan bapa n mak......
suka duka, hilai tawa n sorak sorai kami kongsi bersama walau byk jurang perbezaan antara kami.....
inilah duniaku kini.....

mghabiskan waktu bersama mereka mmbuatkan aku lupa bahawa aku juga insan biasa.....
setiap kenangan yg kami cipta bersama buat aku lupa kedukaan yg aku tanggung dlm hidopku....
silaturrahim yg terbina mmbuatkan aku sntiasa bersyukur dgn keindahan yg tiada tara yg pernah n telah Allah kurniakan pd ku.....

aku bangga dgn mereka...aku sayang mereka....aku rindu mereka.....
mereka kadang kala buat aku geram.....
mereka kadangkala buat aku sedih...
mereka kadangkala buat aku gembira..hingga tak terkata....
mereka kadangkala buat aku nak menjerit.......

satu sem memimpin mereka sebagai penolong ketua unit....buat aku lebih faham mereka....
aku knal mereka...
hingga cara jalan, cara makan, cara duduk, gelak ketawa....dan x lupa cara bersin pon...dah ku hafal dlm benak ku....
mereka sangat dekat dgn ku...walau kami tiada pertalian darah yg mengalir dalam setiap pembuluh darahku.....
aku sentiasa bersyukur dgn anugerah Ilahi yg tak terhingga ini.....
hingga aku berdoa utk kami sama kekal bersama menempuh alam keguruan dalam susah payah bersama.....
melayari bahtera khidupan sbagai seorang pendidik yang berdedikasi dan penyayang......

ingatlah wahai sahabat2ku.....aku tak pernah rasa segembira ini kerana memiliki sahabat2 yang sangat hebat d mata ku.....walau berlaku perselisihan pendapat....kami tetap bersama....biasalah.....

aku doakan aku n kalian mampu bersama2 hingga ke garisan penamat menamatkan pembelajaran kita bersama......aku sntiasa berdoa moga kita semua sukses n cemerlang dlm kerjaya n khidupan......
aku sayang korang sume.......DAK2 SAINS IPGKTAA ambilan januari 2010........
korang memang da best................aku salute korg sume coz korg mmg paling best la...........
with luv...PKU PISMP Sains Sem 1 Ambilan Januari 2010/IPGKTAA