Saturday, April 21, 2012

Memang sukar......

Ya Allah, ble difikir2 alamatnye xdapat la aku nak kumpul family rmai2 macam dulu2 kala..... Ada yg ke selatan, ada yg stay kat timur n ada plak yg ke barat....... Aku yg kat tengah2 Banjaran Titiwangsa ni terkontang-kanting xtau nak tuju ane..... Sdeynye ble dah besar mcmni jadinya.... Aku sntiasa doakan yg terbaek buat family tercinta.... Biar orang lain memandang aku bahagia dan tersenyum tetapi di sebalik senyum itu tersimpan pedih yang menghiris kalbu... Biar kupendam sebuah luka kerna peritnya sukar aku ungkapkan....

Ble fikir masalah, aku rasa cam nak berhenti je belajar yg tggal setahun je ag... Tapi nak keje pe??? Aku skang dah stabil la jugak.... Aku bukan dari golongan kaya raya nak mintak mak bapak tanggung... Parents bagi allowance... Alamatnye makan pasir n kurus ag la aku.... Ape aku nak tanggung family aku?? Nak bawak nenek, ma n adik aku lari penye klu aku pon idop xstabil.... Jadi, kukuatkan langkah kaki untuk terus bertahan untuk beberapa ketika dan kesekian kalinya.......

Bertahan hati.... Bersabarlah... Moga ini ujian yang mampu kau hadapi walau jerihnya terlalu sukar untuk dimengerti..... Kalau dulu dapat kumpul ramai2 memang menyeronokkan.. Memang itu saat2 yang dinanti2.. Makan ramai2, borak2 n bercerita n menonton TV same2..... Along dah de family.... Tok, Ma n Angah dok Mersing yang jauhnya membuatkan aku hanya mampu bertemu mereka andai ada cuti panjang...... Aku paling kesian dengan adik aku..... Umur lom PMR dah cmni jadinya... Sabar adik!!! bertahan lah... Kakakmu sedang berjuang untuk kesenangan kita masa depan.... Semoga kau mampu bertahan dalam usia muda untuk menjadi insan yang berguna kepada kluarga.... Kita dah xde sape2 untuk menumpang hidup... Manusia di sekeliling sentiasa cuba untuk menjatuhkan kita... Walau nampak luarannya baik, jangan ditafsir dalamannya juga baik.....

Duhai hati, teruslah bertahan..... Jangan kau rebah sebelum tibanya di garisan penamat... Sekarang aku lihat, kau terlalu rapuh hingga mudah mengalirkan air mata... Ke mana perginya Janna yang dulu??? Yang titisan airmatanya sangat sukar untuk dialirkan..... Ke mana perginya Janna yang suatu masa dulu kental dan tegas??? Aku tak sanggup memikirkan kesusahan yang kau tanggung adik... Menumpang kasih pada yang tak sudi.. Klu yang sudi pon, bimbang menggangu hidup mereka..... 

Apa lagi yang Acik leh wat adik??? Apa lagi selain berdoa kau maju dalam pelajaran walau ini ujian untuk kau... Tapi kenapa Abang Chik degil??? Orang memang suka melihat kita jatuh..... Suka melihat kita rebah tersungkur....... Moga adik mengerti, hidop ini terlalu banyak onak dan ranjau berduri.. Kau terlalu mentah untuk mngerti tapi sekurang-kurangnya Acik harap adik belajar untuk faham.....

Jangan kau ingat orang baik dengan kita bermakna baik.... Masih ade yang hanya ingin menjatuhkan.. Jangan letak kepercayaan terlalu tinggi kerana kelak bimbang kesal sendiri... Berpada-padalah... Ingatan juga buat diri sendiri.......

Duhai hati...... redha dan pasrahlah selain terus berusaha... Chaiyok2!!! U can do it Janna... Kau memang dilahirkan dengan seribu masalah, tapi harapnya penghujung hayat nanti, kau mampu tersenyum gembira mengenang masa lalu...... Ini ujian wat kau... BERTAHANLAH!!!!!

No comments:

Post a Comment